Many people wonder how to refloat Costa Concordia

Say that the weight (mass) of the submerged part of the Costa Concordia wreck including 30 caissons at 30 meters draft is 50 000 tons and at 18 meters draft is 54 000 tons. It means that the buoyancy of the deck house submerged part between 18 and 30 meters draft is 4 000 tons. It is in fact the volume of submerged buoyant material of 12 meters of the deck house times 1.025 (weight in tons of 1 mc of seawater).

So when T/M refloats the wreck in June 2014, they first remove or pump out 50 000 tons of water from the 30 caissons and the wreck starts to float at 29.999 meters draft. Then they pump out another 4 000 tons of water and the wreck floats at 18 meters draft. The principle of Archimedes also applies to submerged wrecks (and submarines).

Then the top of all 30 caissons are above water and it is unclear, if pumping out more water will reduce the draft to say 15 meters. Maybe the caissons are already completely empty at 18 meters draft.

As the mass/weight of the wreck is 50 000 tons at 18 meters draft, it means that each of the 30 caissons carry average 1 667 tons. It is also the force that each caisson must transmit to the wreck via the side attachments. On the port side the attachment is welding. On the starboard side the attachment may some hook arrangement.

Inside the wreck submerged to 18 meters draft is, say, 100 000 tons of water.

It means that the total mass of wreck and water inside is 150 000 tons, which the tugs attached to the caissons must tow away somewhere.

Traduzione Google Translate:

Molte persone si chiedono come disincagliare Costa Concordia

Dire che il peso (massa) della parte sommersa del relitto Costa Concordia, di cui 30 cassoni, al pescaggio di 30 metri è di 50 000 tonnellate, a 18 metri di pescaggio è di 54 000 tonnellate. Ciò significa che la galleggiabilità della tuga tra i 18 ei 30 metri di pescaggio è di 4 000 tonnellate. E' infatti 1025 volte il volume di materiale galleggiante sommerso di 12 metri della tuga (peso in tonnellate di 1 mc di acqua di mare). 

Così, quando T/M farà rigalleggiare il relitto nel giugno del 2014, in primo luogo dovranno rimuovere o pompare fuori 50 000 tonnellate di acqua dai 30 cassoni e il relitto inizierà a galleggiare con un pescaggio di 29,999 metri. Poi si pomperanno fuori altre 4 000 tonnellate di acqua e il relitto galleggerà ad un pescaggio di 18 metri. Il principio di Archimede si applica anche ai relitti sommersi (e sottomarini).

Poi la parte superiore di tutti i 30 cassoni sarà sopra l'acqua e non è chiaro se pompare più acqua ridurrà il pescaggio a circa 15 metri. Forse i cassoni saranno già completamente vuoti al pescaggio di 18 metri.

Poiché la massa/peso del relitto è di 50 000 tonnellate a 18 metri di pescaggio, significa che ciascuno dei 30 cassoni portano in media circa 1 667 tonnellate. E anche la forza che ogni cassone deve trasmettere al relitto tramite gli attacchi laterali. Sul lato porto gli agganci sono stati effettuati tramite saldatura. Sul lato di dritta si dovrà operare tramite un sistema di ganci.

All'interno del relitto sommerso a 18 metri di pescaggio ci sono, diciamo, circa 100 000 tonnellate di acqua.

Ciò significa che la massa totale di relitto e acqua all'interno è di 150 000 tonnellate, che i rimorchiatori collegati ai cassoni devono trainare da qualche parte.